«Найбільшу небезпеку на дорогах представляє машина, яка їде швидше, ніж здатний думати її водій.»
Роберт Лембке

«Аварії трапляються тому, що нинішні водії їздять по вчорашніх дорогах на завтрашніх машинах з післязавтрашньою швидкістю.» Вітторіо Де Сіка

Що шукаємо ???

Як їздити взимку з ABS і ESP (+відео)

Багато хто чув, що в заметі на задньому приводі газ треба скидати, а на передньому - додавати. А ще крутити кермо в бік заносу і ні за що не гальмувати. Але ці «заповіді» були актуальні 15 років тому, а тепер можуть бути просто небезпечні.

Як говорить прислів'я, військові завжди готуються до минулої війни. Рівно тим же зайнято більшість авторів «цінних порад» з управління машиною. Книги встигають застаріти, а правки в перевиданнях виявляються не в змозі відобразити всю суть змін, що відбулися.


Пара слів про сучасних «електронних помічників»


За останні десять років на дорогах майже не залишилося машин без АБС, а повний привід на більшості машин став автоматично підключається з електронним управлінням. ESP сьогодні все частіше входить в базову комплектацію, а АКПП поступово витісняє «механіку». Та й активні системи кермового керування потихеньку проникають в наше життя - один Infiniti Q50 без механічного зв'язку між кермом і колесами чого вартий ...

На тлі цих змін поради на кшталт «вичавити зчеплення і повернути кермо в бік заносу» виглядають навіть не анахронізмом - вони просто незастосовні на практиці. Що ж стосується рад гуру спортивного водіння, то знову ж таки, вони вірні тільки для підготовлених машин, без «розумною» електроніки, з потужними моторами і «правильним» кермовим керуванням.

Деякі «поради бувалих» вже давно втратили актуальність і близькі до того, щоб стати небезпечними. Наймасовішою опцією, яка з'явилася на машинах, стала антиблокувальна система гальм - АБС. Суть її роботи полягає в запобіганні блокування обертання коліс, і тим самим зменшується гальмівний шлях на твердих покриттях і зберігається керованість при гальмуванні.

У Європі та США машини без неї давно вже не випускаються в принципі, у нас поки законодавчо продаж машин без цієї системи дозволена, але фактично майже всі нові авто оснащені нею. Багато хто сприймає її як прикру перешкоду і щиро вважають, що без неї вони зупинилися б раніше, а управляти машиною було б зручніше. Але в реальності машина з відключеною АБС фактично представляє з себе некерований болід.

Ще з кінця 90-х років АБС взяла на себе функції розподільника гальмівного зусилля - системи, яка запобігає блокуванню коліс задньої осі раніше, ніж на передній і зберігає тим самим стійкість машини при гальмуванні. Без неї навіть досвідчений водій ризикує при гальмуванні повністю втратити курсову стійкість і виїхати боком у кювет. А ще антиблокувальна система піклується про збереження стійкості машини при гальмуванні на неоднорідних покриттях-наприклад, коли одне колесо йде по узбіччю, а інше по асфальту. Система просто по-різному розгальмовує праві і ліві колеса і машина в підсумку їде прямо. Раніше ця задача вирішувалася тільки налаштуванням підвісок, але не дуже ефективно.

Комусь, звичайно, дійсно вдається справлятися з гальмуванням без АБС краще, ніж з нею. На сипучих покриттях протиблокувальні і правда можуть бути менш ефективні, ніж гальмування із заблокованими колесами або спеціальні прийоми уповільнення, але не завжди водій може використовувати цю перевагу і хоча б залишити машину на потрібній траєкторії.

До того ж електроніка може регулювати гальмівне зусилля на кожному з коліс індивідуально, а машин з чотирма педалями гальм я ще не бачив. На жаль, є й приклади дійсно поганої роботи систем. Всі чули про помилки в прошивці блоків АБС на машинах концерну Volkswagen, які виявили журналісти «Авторевю» в ході випробувань Volkswagen Tiguan і ще декількох моделей VW і Skoda. Система не в міру усередині розгальмовується колеса на нерівних покриттях і при гальмуванні в поворотах, в результаті чого машина сповільнювалася набагато менш ефективно, ніж інші машини з АБС.

Причому виробники далеко не у всіх випадках випускали оновлені прошивки блоків, і жодна з моделей машин не відгукувалася для примусової заміни. Зате деякі нові системи розпізнають сипучі покриття і змінюють алгоритм роботи для максимального скорочення гальмівного шляху. Про плюси і мінуси системи можна розповідати довго, але зараз розповідь про те, які прийоми управління з появою електроніки в приводі гальм змінилися.

Гальмувати дозволяється, але обережно


Одна з небагатьох рад, яку запам'ятовують всі, це «не гальмуй в поворотах». На машинах без АБС рада абсолютно вірна. Гоночні школи водіння, в загальному, в цьому питанні солідарні з інструкторами початкового навчання, але передбачають навчання спеціальним прийомам гальмування, які дозволяють все ж скинути швидкість на дузі.

І майже всі водії діють правильно і по-гоночному, намагаючись завершити гальмування до повороту. Ось тільки в критичній ситуації, коли швидкість занадто велика, несподівано виникає перешкода, або щось ще, вони теж не гальмують, хоча при наявності АБС могли б цілком безпечно скористатися гальмами, тим самим запобігши аварію або зменшивши тяжкість наслідків.

Адже найчастіше у передніх коліс є запас по зчепленню і можна і гальмувати і повертати одночасно, причому без ризику повної втрати керованості. Якщо у вас «свіжа» машина з АБС - гальмуєте, нічого страшного не буде. Машина знизить швидкість, а менша швидкість - це і краще зчеплення, і більше часу на управляючі дії.

А ось порада «в аварійній ситуації просто гальмувати в підлогу» дають уже ПДР, ніяких «об'їхати» там не передбачено. І велика частина водіїв чесно гальмує, не намагаючись об'їхати перешкоду. Тут все трохи менш однозначно. При кермуванні гальмівний шлях неминуче зростає, хоча б трохи. А внаслідок помилок в роботі антиблокувальної системи, про які вже згадано вище, гальмівний шлях може зрости мало не в два рази.

І якщо аварії уникнути не вдалося, добрий інспектор ГИБДД буде впевнений в тому, що от якби ви просто гальмували без всяких фокусів, то обійшлося б, а якщо кермували- значить, винні ... Але якщо шанси об'їхати перешкоду великі, а наслідки зіткнення можуть бути важкими все одно, то краще спробувати. Але щоб вибрати правильне рішення краще заздалегідь випробувати свою машину на гальмуванні при «переставці» або пошукати тести в мережі. А то раптом у вашій машині «не та прошивка», яка не дасть вам гальмувати в принципі ...

Що робити при ритмічному заметі?


Ще одна небезпечна ситуація - це ритмічний занос. Особливо він неприємний на передньопривідною машині. Для стабілізації траєкторії, коли задні колеса зірвалися в юз, як ми всі знаємо, потрібно додати тяги. Але занос виправити вдається не завжди, і якщо «перекрутити» при цьому кермо, спізнитися з корекцією, то тут-то занос і стає ритмічним. Зад базікає то в один бік, то в інший, амплітуда зростає ... Наслідки вильоту машини за межі траси тут будуть важче, ніж якби водій просто пустив все на самоплив з самого початку.

Часто важливо зберегти керованість машини і не потрапити на зустрічну смугу під мчить вантажівка. На жаль, контраварійна підготовка у більшої частини водіїв знаходиться на дуже низькому рівні, і їх дії в такій ситуації нагадують відомий анекдот про Карузо, якого по телефону наспівав Рабинович.

Ніби як потрібно повернути кермо в бік заносу і додати тяги, але от швидкість рулювання і актуальність керуючих дій - ніяка. І, зрозуміло, майже всі впевнені, що на гальма жати не можна і машина тут же перейде в неконтрольоване обертання.

У цій небезпечній ситуації варто пам'ятати, що електронні помічники діють краще більшості водіїв. Так-так, людина не може вичавити п'ять тонн, щоб замінити ремені безпеки, і жати на чотири педалі гальма по десять разів на секунду, щоб замінити системи АБС і ESP - з цим треба просто змиритися.

Весь могутній людський інтелект (в його існуванні, правда, теж є сумніви, коли дивишся ролики про ДТП) явно програє в найпростіших моторних навичках простенької електроніці та піротехніці. Без електроніки при гальмуванні колеса заблокують, і машина дійсно буде обертатися, не реагуючи на обертання керма, але часто це теж не найгірше розвиток ситуації - швидкість-то адже буде падати.

Але якщо є АБС, то ситуація різко змінюється на протилежну. Навіть якщо кутова швидкість машини досить велика, то при спрацьовуванні системи вона постарається запобігти розворот машини. Всі алгоритми роботи системи «заточені» під збереження стійкості при гальмуванні. І, зрозуміло, машина зменшить швидкість, так що навіть якщо утриматися на дорозі не вийде, то наслідки будуть не такими важкими.

А керованість машини в таких умовах повністю зберігається - діяти кермом можна так само ефективно. Звичайно, розвантажується задня вісь, але різниця в зчіпному вазі передній і задній осі прекрасно нівелюється контролем швидкості обертання правого і лівого переднього коліс.

Я не закликаю при найменших ознаках занесення жати до упору педаль гальма - все ж робота кермом і тягою чудово допомагає виправити занесення, та й досвід не буде зайвим. Але якщо з'являється розгойдування, то краще б забути про ради дідусі-інструктора і спробувати скористатися тим шансом, який дає технічний прогрес.

Пам'ятайте: у будь сумнівній ситуації АБС не просто повинна не дати заблокувати колеса, вона просто зобов'язана зберегти прямолінійний рух машини. Цю функцію вона буде виконувати не тільки у випадку, якщо машина рухалася прямо, але і спробує розпрямити траєкторію в разі занесення, зрівнюючи швидкості обертання коліс. А якщо у системи є датчик положення керма, що вірно для сучасних систем, то спробує гальмами допомогти рульовому управлінню

Що в результаті?


Зробимо короткий висновок: на сучасних автомобілях з АБС гальмувати в повороті і в заметі - можна. Але тільки в тому випадку, якщо традиційні способи виходу з аварійних ситуацій не допомагають.

Всього три небезпечних сценарію (гальмування в повороті, гальмування на прямій і рітмческій занос) і значна розбіжність між дуже вже обережною теорією і багаті можливості виправлення ситуації на практиці.

І в нашій статті ми розглядали тільки одну, хоча й найважливішу систему активної безпеки - АБС. На машинах з системами ESP вся допомога доступна і без натискання на педаль гальма, але в цьому випадку система боятиметься тільки про забезпечення стійкості машини на обраній траєкторії, а не про уповільнення, але зате втручання системи взагалі не вимагає від водія якихось дій.

Чим далі, тим більше будуть розходитися шляхи шкіл спортивного водіння без «помічників» і способи управління сучасними машинами. І тільки повне розуміння процесів, що відбуваються з машиною, роботи її вузлів і агрегатів і практика забезпечать вам дійсно новий рівень безпеки на дорозі. Читайте сучасні видання і не покладайтеся на думку старих авторитетів в таких відповідальних питаннях. І залишайтеся з нами.

А крім того - знайдіть час і поїдьте на велику порожню засніжену майданчик, щоб «зрозуміти» свій автомобіль. Не потрібно інструкторів. Сміливо розганяйтеся по снігу, гальмуєте в підлогу, крутите кермом ... Робіть все, щоб зрозуміти машину на рівні рефлексів. Адже на роздуми в аварійній ситуації часу не буде.

kolesa.ru

Немає коментарів:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...