Дистанційний детектор парів алкоголю «Бутон» вперше представили в 2008-му, рік тому презентували його готову до виробництва «міліцейську» версію. На замовлення російського МВС «Бутон» створила санкт-петербурзька компанія «Лазерні технології» (до речі, цей пристрій не має аналогів в світі).
Автомобільне співтовариство розбурхала новина: у даішників з'явився лазерний прилад, який буде обчислювати п'яних водіїв на відстані, прямо на ходу! Наскільки точний цей алколазер, чи не можна його обхитрити і шкідливий він для людини?
Прилад існує в портативному та стаціонарному виконанні, може працювати від розетки прикурювача з напругою 12 В, від мережі 220 В і від власного акумулятора. Детектор здатний одночасно контролювати дві смуги руху транспорту, його мобільний варіант можливо розвернути в якому відповідному місці приблизно за 5 хвилин. Чутливість налаштована на 0,3 проміле (це випиті 50 г горілки або бокал пива), час виміру - 0,1 секунди, допустимий діапазон швидкостей автомобіля 5-150 км / год. Робоча температура - від -40 до +50 градусів.
Згідно з релізом виробника «передбачена можливість застосування його в будь-яких погодних умовах». Темрява для алколазера - теж не перешкода. Крім того, представники розробника заявляють, що «випромінювання приладу невидимо і абсолютно безпечно для очей». Далекобійність його стаціонарної версії - 25 метрів, портативної - 15 м.
Принцип спектрофотометрії «Бутон»
використовує принцип лазерної спектрофотометрії, заснованої на поглинанні випромінювання. Його суть в тому, що молекули кожної речовини якогось середовища при проходженні через нього променя світла поглинають певну частину його спектра. Якщо порівняти характеристики променя до і після його проходження через середовище, можна зрозуміти, які речовини присутні в «просвіченого» лазером просторі і в якій кількості. Випромінювач «Бутона» посилає лазерний промінь в горизонтальній площині. Пройшовши через салон авто, він відбивачем (уголкового типу) на протилежній стороні дороги повертається в прилад, де спектр променя піддається аналізу. «Знаючи», як впливають на складові спектру променя ту чи іншу кількість молекул етилового спирту, електроніка робить висновки про наявність або відсутність в машині парів алкоголю. Промінь цього приладу формує лазерний діод - економічний, що працює на частоті, безпечної для людини.
Стратегія застосування
Використовувати «Бутон» передбачається наступним чином. Прилад потрібно встановлювати (не важливо, стаціонарний або мобільний його варіант) на початку довгих дороги чи вулиці, на деякому протязі не мають перехресть. Ширина потоку, який буде охоплений контролем, повинна бути не більше двох смуг. На одній стороні дороги встановлюється власне детектор «Бутон», на іншій - відбивач. Лазерний промінь алкотестера направляється горизонтально поперек проїжджої частини. Всі автомобілі, що перетинають промінь, стають об'єктом контролю. Лазер через вікна «прострілює» салон машини і відбивачем повертається в корпус приладу, де аналізується. Розташована зліва на корпусі детектора камера фотографує кожен наближається автомобіль в проекції «три чверті» (ізометрія).
Якщо датчики приладу фіксують у машині пари алкоголю, «Бутон», використовуючи протокол Wi-Fi, відправляє на смартфон інспектора фотографію авто з тривожним повідомленням. Дальність дії передавача - 100-150 м, і інспектору, що стоїть попереду у дороги не далі цієї відстані, повинно вистачити часу, щоб виявити в потоці підозрюваний автомобіль і зупинити його або по рації передати інформацію про нього патрулю, що розташувався ще далі. Якщо на цій ділянці дороги не буде перехресть, де порушник міг би звернути, його обов'язково зупинять і запропонують перевіритися на наявність алкоголю за допомогою сертифікованого алкотестера. Сам «Бутон» при цьому підставою для покарання «за п'янку» служити не може. Таким чином, лазерний алкотестер покликаний підвищити ефективність «полювання» автоінспекції на п'яних водіїв і знизити ймовірність безпричинної зупинки для перевірки на наявність алкоголю тверезих автомобілістів.
Сумніви
Прилад, замовлення на створення якого був прийнятий ще в 2007-му, з минулого року проходить випробування в «бойових» умовах на російських дорогах. Розробники та поліція намагаються відповісти на деякі питання, що викликають сумнів. Наприклад, вже сьогодні зрозуміло, що дистанційний аналізатор може спрацьовувати не тільки на похмільний «перегар», але і на запах інших речовин, що містять в собі етиловий спирт. Це можуть бути як деякі види парфумерії, так і омивають рідини, засновані не на ізопропиловому спирті (таких більшість), а на етиловому. Природно, захмелілі пасажири теж стануть причиною зупинки машини для більш ретельного контролю.
Більш того, випробування росіян нібито підтвердили, що коректному заміру кількості парів алкоголю в салоні не завадить тонування стекол, пахучки-ароматизатори повітря та засоби, що нейтралізують запах алкоголю типу «Антиполицай», а також ароматну каву, жувальна гумка і ін. А ось водії вантажівок , автобусів і мікроавтобусів, де скла розташовані досить високо, під загальну перевірку не потраплять.
Більш того, випробування росіян нібито підтвердили, що коректному заміру кількості парів алкоголю в салоні не завадить тонування стекол, пахучки-ароматизатори повітря та засоби, що нейтралізують запах алкоголю типу «Антиполицай», а також ароматну каву, жувальна гумка і ін. А ось водії вантажівок , автобусів і мікроавтобусів, де скла розташовані досить високо, під загальну перевірку не потраплять.
Принцип спектрофотометрії добре зарекомендував себе ще півстоліття тому. Такі прилади українського виробництва застосовувалися на шахтах і в промисловості.
Спроби обхитрити
Однак допитливий розум співвітчизників вже намітив заходи, які повинні допомогти обхитрити алколазер. Люди, що мали справу з «Бутоном», стверджують, що при відкритих вікнах в машині прилад безсилий - концентрація парів етанолу в такому випадку падає нижче порога чутливості приладу (150 мікрограм етанолу на літр повітря). З тієї ж причини можуть не боятися лазерного детектора водії кабріолетів, автомобілів з кузовом тарга і подібних їм. Очевидно те, що працівники ДАІ не зможуть застосовувати прилад на магістралях, де ширина проїзної частини більше 15 або 25 метрів. Не вийде використовувати портативний прилад на багатьох швидкісних дорогах і тому, що інспектор не зможе перейти на протилежну сторону, щоб перед початком роботи встановити триногу з відбивачем. Якщо «замірюваний» автомобіль їхатиме поряд з фурою або автобусом, який закриє відбивач від детектора, перевірка також буде неможлива, навіть якщо лазер «вистрілить» прямо у вікно легковика. Ну а самий вірний спосіб обхитрити «Бутон» давно відомий: не вживати перед поїздкою ніяких заборонених рідин. Що стосується перспектив застосування «Бутона» автоінспекторами, вони поки неясні. Випробування дослідних зразків дистанційного детектора парів алкоголю на російських дорогах тривають вже рік і поки не визнані успішними. На озброєння ДІБДР прилад ще не надійшов. Масовому його використанню напевно буде перешкоджати і висока ціна. Так що про застосування алколазера в Україні говорити рано.
autocentre.ua
***
Зверни увагу
Немає коментарів:
Дописати коментар